6 juni 2011

SEO sökmotoroptimering sökoptimering vad är det?

Många snackar idag om SEO, sökmotoroptimering, sökoptimering, synas på nätet, uttrycket ”finns du inte syns du inte”.  Är man insatt i seo vet man om att det är topp 1 – 3 placering som betyder mest trafik till hemsidan.  Såvida det är ett sökord som det söks mycket på.  Du vill dessutom att besökarna ska bli kunder efter att de hamnat på din hemsida.  Då är det viktigt att du gör rätt.

När det gäller just  internetmarknadsföring  så ligger många svenska företag långt efter övriga i-länder i Europa.  Så nu gäller det för svenska företag att haka på den marknadsföringstrenden.  Tänk på att annonsering via  internet  (Online marknadsföring) nu är större än både  tv-annonsering  och  tidnings-annonsering  (offline-marknadsföring).  Internet  är och kommer att vara det absoluta största annonsmediet lång tid framöver.  Och den bästa metoden är att göra en seo på din webbplats.

I  sökmotormarknadsföring  ingår  SEO  som svenskt översatt står för sökmotoroptimering och går ut på att få så bra placering så högt upp som möjligt hos sökmotorer som Google, Bing, Altavista, Yahoo, Eniro, hitta.  se m.  fl.  En högre position hos sökmotorerna ger en större chans att den som söker kommer just till din sida.  Vilket ger faktiska besökare som i slutändan ger intäkter.

SEO  handlar inte om att utnyttja sökmotorerna och försöka komma på genvägar för att placera sig överst i Googles sökresultat till varje pris.  SEO handlar om att marknadsföra relevant information till en publik som söker just denna information.

SEO  kan ibland vara svårt att förklara för någon som inte är insatt.  Vad begreppet  internetmarknadsföring  innefattar ändras hela tiden.  I takt med att  sociala medier  (Facebook, Twitter, Bloggar osv) blir vanligare och kan utnyttjas av företagare på ett professionellt sätt utgör det också en allt större del av just marknadsföringen på Internet.  Vare sig om man gillar det eller inte så gäller det att hoppa på trenden och hålla sig aktuell.

Med   sökoptimering  ,  Seo  och   länkbyggen   blir din webbsida säljande.Vill du få gratis trafik till ditt företags hemsida så är sökoptimering en vinnande strategi.  De flesta internetanvändare använder sig av en  sökmotor  för att hitta den produkt eller tjänst de söker.  Om ditt företags webbplats finns på de tio första sökresultaten via dina  sökord  är det den bästa internet-marknadsföringen som finns idag.  Sökoptimerar  du din webbplats och skaffar din hemsida många ingående länkar resulterar det snabbt till fler besökare.  Utan besökare till din webbutik säljer du inget och dina inkomster uteblir.

SEO är att göra en webbsajt synlig på sökmotorerna, med målsättningen att driva relevant trafik.  SEO står för ”Search Engine Optimization” och brukar kallas sökmotoroptimering på svenska.  Sökmotorerna är en av de absolut största marknadsföringskanalerna och en bra placering på rätt sökord innebär stora möjligheter för en webbsajt eller företag att nå mycket fler kunder och därmed öka sin försäljning.

Grunden för SEO är mycket enkel och lätt -- allt som behövs är att sätta det i funktion.  Det är inte svårt men kan vara tidskrävande.

Denna guide är utformad för att beskriva alla områden av SEO - från upptäckten av de termer och fraser som kommer att generera trafik, för att göra en webbplats sökmotorvänliga, till att bygga länkar och marknadsför unika platsens värde / organisationens erbjudanden.  Oroa dig inte, om du är förvirrad om det här, är du inte ensam.

Sökmotoroptimering eller SEO (Search Engine Optimization) är något som blir allt mer nödvändigt för yrkesverksamma inom PR och kommunikation att bemästra.  Sökmotoroptimering har gått från att för några år sedan varit något som endast tech-geeks pratade om till något som alla som arbetar med kommunikation på nätet måste tänka på på något sätt.  Att lära sig grunderna om sökmotoroptimering är idag inte svårt, det finns många pedagogiska sajter på området.

Att arbeta seriöst med SEO är resurskrävande.  Det kräver även kontinuerliga insatser för att inte tidigare arbete ska förlora i värde.  SEO går faktiskt inte ut på att hamna överst i SERP:en.  Det handlar om att stanna där.  För det krävs kontinuerlig tillökning av innehåll, inlänkar och förbättringar och samtidigt göra det bättre än alla jagande konkurrenter.  Min poäng är att det inte alltid är värt det.  Det handlar hela tiden om en avvägning om värdet av att ligga överst eller högt på Google i förhållande till de pengar och den tid som läggs på sökmotoroptimering.  Om ekvationen inte går ihop ska du inte arbeta med SEO (alternativt arbeta med det på ett annat sätt).  Klassisk ROI helt enkelt.

SEO är den aktiva praxis optimera en webbplats genom att förbättra interna och externa aspekter för att öka trafiken på webbplatsen får från sökmotorer.  Företag som praxis SEO kan variera, vissa har en mycket specialiserad inriktning, medan andra tar en mer bred och allmän strategi.  Optimera en webbplats för sökmotorerna kan kräva att titta på så många unika inslag som många utövare av SEO (SEO) anser sig vara i det breda fältet av hemsida optimering (eftersom så många av dessa delar flätas samman).

SEO är förmodligen det mest fördelaktiga sättet för Internet-marknadsföring.  Det är mycket kostnadseffektivt, ger långsiktiga resultat och ytterst målinriktat.  Det betyder inte att du inte kan överväga alternativa reklammetoder för webbplatsen.  SEO är en webmasters främsta verktyg, men sköts det illa det kan det snabbt ge dålig effekt.  Håll dig på den smala vägen och använd inte  några skumma metoder.  Snart nog kommer kunder ledas till din sida.

SEO handlar numera mycket om inlänkar.  Vi har tidigare behandlat vikten av att dina inlänkar ser naturliga ut och att detta innebär att inlänkarna måste se ut att komma från en normal icke- seo -kunnig människa.  Precis som att normala människor inte bryr sig om ifall länkar är nofollow eller dofollow, lika lite bryr sig normala icke-seo-kunniga människor om huruvida ankartexten i dina inlänkar består av sökord eller om ankartexten är mer basal såsom "bra sida".

Onsite SEO handlar om att så tydligt som möjligt kommunicera till sökmotorer vad en specifik hemsida handlar om.  Olika metoder för att åstadkomma en väl optimerad sida inbegriper till exempel att sätta sidtitel, huvudrubrik och underrubriker som är så relevanta till sidans textinnehåll som möjligt.

Off-site SEO är olika metoder för att lyfta fram och promota en webbsida.  Det vanligaste sättet är att genom påverkan förmå andra webbplatser att länka till den aktuella sidan.

Sökmotoroptimering  eller  SEO  som det brukar förkortas till innebär att en hemsida optimeras för sökmotorer som t ex Google.  Anledningen är uteslutande för att driva relevant trafik till hemsidan.  Sökmotoroptimering brukar även delas upp i två olika former där den ena kallas för onpage och den andra för offpage optimering.  Onpage innebär att hemsidan är skapad för att ha de bästa förutsättningarna för att sökmotorer ska indexera den bra.  Medan offpage innebär att man arbetar utanför själva hemsidan genom att bl.a.  skapa länkar till den.

Ett annat viktigt verktyg  inom SEO är att göra din sida mycket mer lättläst när en sökmotorrobot går igenom sidan.  Korrekt URL-struktur är en mycket viktig faktor vad gäller din ranking i sökmotorerna.  En dålig URL-struktur har direkt negativ inverkan på din ranking medans en bra struktur har en positiv inverkan på din SERP.  Det är också så att det är relativt enkelt att åstadkomma en bra URL-struktur om du planerar detta redan från början.  En bra struktur är en av de enklaste förbättringar du kan göra inom SEO så börja med det.

White Hat SEO är synonymt med de metoder för att promota en webbsida som följer de riktlinjer som sökmotorerna har.  I Google's fall kallas de Google guidelines, eller på svenska  riktlinjer för webbansvariga.

Eftersom SEO får dig som företagare att synas på webben just då som dina konsumenter är i färd med att beställa en vara eller tjänst som du tillhandahåller - så är det lätt att förstå att alla företag kan tjäna på att sökmotoroptimera.  Det är en mycket effektiv hjälp att öka sin omsättning på ett närmast lavinartat sätt.

Jobbar man med SEO på ett affärsmässigt sätt är tid som bekant pengar.  Man har inte råd att lägga en arbetsdag på att bygga 10 länkar till en kund.  Detta är något man ska kunna fixa på en halvtimme.  Skalbarhet är ett begrepp där det inte finns någon fast definition av ordet "skalbarhet".  Något som sammanfattar skalbarhet  inom SEO och länkbygge är; en metods förmåga att växa.

För att lyckas med sitt SEO-arbete krävs långsiktighet.  De strategier vi tar fram åt våra kunder bygger på att våra kunder ska kunna skörda frukterna av sin investering i SEO under väldigt lång tid.  Vi arbetar också väldigt nära våra kunder i SEO-arbetet.  Vårt mål är att kunderna ska lära sig mer om SEO under resans gång.  För oss är det en självklarhet att våra kunder ska ha full insyn i det SEO-arbete vi utför åt dem.


Vi erbjuder skräddarsydd internetmarknadsföring, framtagen för varje enskild kund och tillfälle.  Vi besitter en mycket bred kompentens inom sökmotoroptimering, webbutveckling, marknadsföring och försäljning.  Vi vill ladda varje unikt uppdrag med vår passion.  Det som gör oss unika är vårt engagemang och brinnande intresse för våra kunders verksamhet.  Din framgång är vår framgång.

Sammanfattningsvis vill jag säga att bra sökmotoroptimering funkar , det är inte oetiskt, det bör göras med lite känsla, men att det i vissa fall inte lönar sig att arbeta med SEO och ibland kan vara bättre med andra marknadsföringsåtgärder.  Jag har säkert även missat flera faktorer eller situationer då man inte ska arbeta med SEO.  Dem vill jag att du upplyser mig och andra om genom att skriva en kommentar.



Skriv gärna kommentarer om vad just du tycker om detta inlägget. MVH www.2B4Y.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna kommentarer om vad just du tycker om detta inlägget. Men kom ihåg att du är personligen, och helt hållet själv totalt juridiskt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. MVH www.2B4Y.com